1. Missie, visie en waarden - begin altijd met het einde.
In deze training maken we je team vertrouwd met het grote belang om je missie scherp te zetten met aandacht voor de snelle evoluties in onze samenleving. Vervolgens gaan we samen op zoek naar de visie of grote vaarlijnen die je best volgt om je missie te realiseren. We staan stil bij de verbindende waarden of het kompas voor moeilijke momenten. Pas dan werken we een sterk actieplan uit om tot slot te kijken welke wendbare organisatievorm hier het best bij past.
We bieden de training aan in één tot twee workshops en maken direct de vertaalslag op maat van je vereniging.
Er is de mogelijkheid eens dit traject goed is afgelegd om dit te vertalen in een nieuw logo, een aangepaste huisstijl met bijhorend communicatieplan. Hiervoor werk ik samen met een vaste partner - atelier 64.
2. Inspirerend leiderschap of gedreven trekkers - op elke stoel zit vandaag een leider.
Een van de vaststellingen is dat wie verantwoordelijkheid opneemt in een organisatie als beroepskracht of vrijwilliger echt het verschil kan maken. Het is soms onthutsend om vast te stellen dat eens de juiste leidinggevende met de juiste mindset op de juiste plaats zit bijna alle problemen zich oplossen. Maar onze veranderende samenleving vraagt een andere type leiderschap. Velen die vandaag leiding geven vallen terug op een oude manier van leiding geven. Een trainingstraject rond leiderschap is vaak het laatste duwtje dat gedreven medewerkers nodig hebben om hun rol met nieuwe energie als inspirerend leider of trekker terug op te nemen.
We bieden. hiervoor een training aan die loopt over vier workshops. In workshop één focussen we op het belang om je leven zelf in handen te nemen, om actie te ondernemen. In workshop twee zetten we in om steeds doelgericht aan de slag te gaan en niet bang te zijn om keuzes te maken. We bieden je ook handvaten aan om in de wervelwind van elke dag trouw te blijven aan je keuzes en ze ook te implementeren. Je maakt kennis met een nieuwe manier om je tijd goed in te delen. In de derde workshop accelereren we je talent om intensief samen te werken met je medewerkers, cliënten of leden. In de vierde workshop focussen we op 'zelfzorg'. Hoe kan je zorgen dat je energietank vol blijf, een werkjaar lang.
Deze workshops zijn krachtig voor directies, middenkaders, iedereen die zich betrokken voelt bij de organisatie maar ook voor vrijwilligers die verantwoordelijkheid dragen in een team of ploeg.
3. Teamwork - Alleen ga je snel, samen ga je ver.
Een leider zonder volgers is een trekpaard. Hoe kan je jouw team opbouwen en mee betrekken in alles wat je onderneemt. Hoe zorg je dat je de juiste medewerkers rondom je heen verzamelt met je juiste talenten en mindset. Hoe kan je creatief en vernieuwend programmeren. Welke stappen doorloop je om je team op te bouwen en te laten groeien boven zijn mogelijkheden. Wat als er spanningen en conflicten zijn?
4. Hoe nieuwe vrijwilligers vinden?
We bieden met farocampagnie een reeks praktische trainingen aan voor specifieke doelgroepen. Hieronder valt het aanbod van workshop 4, 5, 6 en 7.
We hebben een training uitgewerkt hoe je vandaag nieuwe leden en teamleden kan vinden voor je vrijwilligersorganisatie. We gaan op zoek naar de succesfactoren voor het vinden van nieuwe vrijwilligers. We bieden drie modellen aan die je kan toepassen met direct resultaat.. Als je de tips uitvoert in je organisatie groei je op 5 jaar tijd met 50 % extra vrijwilligers. Je kan deze training ook gratis online volgen.
Er is ook een nieuwe vervolgtraining uitgewerkt die aansluit op de basistraining waarbij aan de hand van heel concrete oefeningen op maat van de organisatie deelnemers aan de slag gaan met de verschillende voorgestelde stappen om succesvol vrijwilligers te werven. De deelnemers krijgen ook een draaiboek mee dat ze kunnen gebruiken om aan de slag te gaan in hun organisatie.
5. Hoe extern communiceren als je geen tijd en geld hebt?
Veel verenigingen maar ook organisaties zijn zich bewust dat ze hun externe communicatie moeten verzorgen. Maar hoe maak je een realistisch communicatieplan? Hoe bouw je een communicatieteam? Waarop moet je zeker letten als je de communicatie vorm begint te geven en hoe de juiste keuzes maken uit de vele mogelijkheden? In deze workshop maak je kennis met een communicatiekader, leren we je een strategisch plan maken en een communicatieteam bouwen. Na de workshop kan je direct aan de slag met een bruikbare methodiek. We verhogen je inpact op je omgeving op korte termijn met 30 %. Je kan deze training ook gratis online volgen.
6. Hoe krijg je geld in de kast - de basis van fundraising.
Gaandeweg zal voor verenigingen en organisaties de zoektocht naar extra middelen om de werking te laten draaien belangrijker worden. Niemand kan nog zonder fundraising. Hoe begin je er aan? Wat is een goed fundraisingdoel? Maak kennis met 13 manieren om aan fundraising te doen. Hoe bouw je een fundraisingteam? Het toepassen van de tips kan je op jaarbasis al gauw 3.000 euro extra opleveren. Je kan deze training ook gratis online volgen.
7. De geïnspireerde vereniging of organisatie - zonder inspiratie geen duurzame organisatie.
In ons contact met heel wat verenigingen en organisaties zijn we gevoeliger geworden voor de 'i-factor' of inspiratie-factor van een organisatie. Je kan alles nog zo mooi organiseren, draaiboeken maken en slanke structuren uitrollen. Dan noch kan het fout lopen. Het verschil wordt gemaakt door de bezieling en passie van je medewerkers, van iedereen in de organisatie. Als je ruimte maakt om deze inspiratie te verwoorden en scherp te zetten. Als je concrete tips aanreikt en iedereen stimuleert om er mee aan de slag te gaan zal je merken dat de sociale thermostaat stijgt van je organisatie. Enkel als je een anker hebt kan je tegen de storm. Geïnspireerde medewerkers hebben een anker, een veilige plek van waaruit ze de wervelwind van elke dag aankunnen. En dat anker bouw je op door aandacht te geven aan 'verstilling' (de weg naar binnen) en de 'kleine goedheid' (de weg naar buiten). Deze workshop is bijzonder geschikt voor iedereen in de zorg, het onderwijs en het vrijwilligerswerk die een 'geefberoep' of 'geefengagement' heeft en helpt om je duurzaam veerkrachtig en engageren...om te schitteren op en buiten je werkplek.
8. Het ontwikkelen van een levenslang leuk leren beleid voor vrijwilligers met de gratis online tool: 'topvrijwilligerscoach in 20 stappen'.
-
Een moderne vrijwilligerswerking heeft nood aan een doordacht vormingsbeleid.
- De kunst bestaat erin om vorming terug leuk en hip te maken voor je vrijwilligers.
- Een van de hulpmiddelen is 'fragmentleren'. Je gaat interessante informatie in korte leerfragmenten aanbieden bij voorkeur met een filmpje en je stimuleert de persoonlijke verwerking, dat kan online en live.
- De vorming rond '20 stappen om vrijwilligerscoach te worden' is prima geschikt om vrijwilligers vertrouwd te maken met deze nieuwe vorm van leren.
- We leren in de workshop de vrijwilligers deze tool ontdekken. We leggen uit wat de opbouw is van deze vorming en hoe me ze met wat discipline deze helemaal kunnen doorlopen.
- Je kan de tool ook als gereedschapskoffer gebruiken. Je zit met een bepaald probleem en je kan dan grasduinen in de leerfragmenten om inspiratie op te doen.
- Je kan de tool ook gebruiken bij het begin van een teamvergadering als vormingsmoment.